TOP3│Maailma Atraktiivseimate Tööandjate eesmärgid tulevaks aastaks

  • Talendipuuduse 16 aasta kõrgeim tase
  • Personalivaldkonna nõudlus on kasvanud, kandidaatide jaoks on atraktiivsus vähenenud
  • Fookus on süsteemsetel järelkasvutegevustel, näiteks praktikaprogrammidel
  • Tööandja bränd ja selle juhtimine on TOP prioriteet 86% tööandjatest

Kui tahaksime arvata, et pärast pandeemia haripunkti oleme jõudnud kohta, kust saab vaid ülesmäge minna, siis tööandja brändinguga tegeleva Universumi värske uuringu kohaselt (loe lähemalt artikli lõpust) ootavad tööturgu ees veelgi raskemad ajad. Kuigi nõudlus töötajate järele on suur ning kasvab, oleme jõudnud üleilmse talendipuudusega 16 aasta kõrgeimale tasemele. Suurima tööjõupuuduse all kannatab aga IT ja telekommunikatsiooni sektor, kus töötajate leidmisega on raskusi koguni 76% ettevõtetest. Enim on puudus küberturvalisuse ekspertidest, suurandmete analüütikutest ning IT-arhitektidest (technical architects). Isikuomadustest otsitakse uutes töötajates kõige rohkem kriitilist mõtlemist, loovust, probleemilahendamise oskust, enesedistsipliini ja kohanemisoskust.

Keeruline olukord tööturul on viinud selleni, et nõudlus värbajate ja teiste kogenud personalispetsialistide järele on tõusnud kõrgustesse ega näita raugemise märke. Rahvusvaheliselt on tekkinud huvitav olukord, kus personalijuhid töötavad suure pinge all ning neile pandud ootused ei meelita enam inimesi selle valdkonna erialadele.

Horisondist kaugemale

Seega, uute töötajate leidmisel tuleb nüüd olla eriti loominguline ja paindlik. Universumi uuring näitas, et Maailma Atraktiivseimatel Tööandjatel (lae alla ettevõtete pingereaga Universumi 2021. aasta raport siit) on plaanis tuleval aastal suurendada praktika- ja kraadiõppe programmide hulka. Samuti on hakatud oma sihtrühmast kaugemale vaatama. Rohkem distantsilt toimivate meetodite poole liikunud värbamisviisid laiendavad potentsiaalsete kandidaatide hulka, kuna füüsiline asukoht ja kohalolek ei oma enam nii suurt tähtsust. Tööandjatele sobib aga suurem haare ka seetõttu, et väljaõpet korraldatakse tihti kohapeal. Oluliseks peetakse ettevõtete poolt veel töötajate firmasiseste arenguvõimaluste täiustamist, et siduda oma inimesi orgaaniliselt tööandjaga. Töötajaskond muutub mitmekesisemaks ka töötamise vormi osas ning järjest rohkem hakatakse kaasama vabakutselisi spetsialiste püsitöösuhtega inimeste kõrvale.

Rohkem kui kunagi varem aga panevad ettevõtted nüüd rõhku tööandja brändingule. 70% jaoks kõikidest ettevõtetest on see üks peamisi prioriteete ning Maailma Atraktiivseimate Tööandjate puhul on see number veelgi suurem, 86%. Pandeemia aeg ning sellest väljatulek on pannud ettevõtteid aktiivselt tööandja väärtuspakkumisi ümber hindama. Võrreldes 2021. aastaga on märgatavalt suurenenud ettevõtete arv, kes on juba muutusi teinud või kaaluvad seda. Suurepäraselt näitab tööandja brändingu teadlikkuse kasvu vastajate arv, kes ei osanud vastata väärtuspakkumise muudatuste teemalisele küsimusele. Nende osakaal on langenud 20%-lt 5%-le, ehk 95% ettevõtetest teadvustab tööandja väärtuspakkumise olulisust.

Eesmärgid tulevaks aastaks

Kuid mida lubavad Maailma Atraktiivseimad Tööandjad oma töötajatele? Kõige olulisemaks peetakse pühendumust mitmekesisusele ja kaasatusele, ning sellele järgnevad inspireeriv eesmärk ja innovatsioon. Instari eelmise aasta tööootuste uuringu kohaselt hindasid tudengid Eestis kõige kõrgemalt organisatsioonipoolset töötajate võrdset ja ausat kohtlemist ning head sisekliimat organisatsioonis (loe lähemalt 2021. aasta Atraktiivsete tööandjate uuringu tulemustest). Pandeemiast raputatud maailmas on aga loomulikult oluline koht ka kõigel, mis puudutab töötaja era- ja tööelu tasakaalu ning isiklikku heaolu. Rahvusvahelisel areenil on tuleviku märksõnaks veelgi rohkem paindlikkust. Seda mõtteviisi kannab ja edastab juba praegu väga suurel määral IT ja telekommunikatsiooni valdkond ning just seal on paindlikkus ka suurimaks müüginumbriks, millega konkurenti üle trumbata.

Maailma Atraktiivseimate Tööandjate jaoks on järgmise aasta TOP 3 tööandja brändingu eesmärki:

  1. mitmekesisuse suurendamine;
  2. oma brändi erisuste rõhutamine konkurentsis talentide pärast;
  3. tööandja väärtuspakkumise kohandamine vastavalt erinevatele auditooriumitele

Kommunikatsioon peab olema täpsemalt ja kindlamale grupile suunatud ning otsuseid tuleb teha järjest enam andmete ja uurimuste põhiselt. Näiteks on tõusuteel ka läbimõeldud ja süsteemsed kommunikatsiooniplaanid. Värbamiskanalite investeeringute troonilt on tõugatud seda pikka aega valitsenud sotsiaalmeedia. Nüüd suunatakse enim investeeringuid tööotsingu veebisaitidele (job boards), firmasisestele värbajatele ja ettevõtte karjäärilehele (vaata näiteid karjäärilehtedest allpool). Olulist rõhku pannakse tööandja saadikutele või brändisaadikutele, nimelt usuvad 73% Maailma Atraktiivseimatest Tööandjatest, et saadikud on lahutamatu osa tööandja brändist.

Näiteid värskematest Instari loodud karjäärilehtedest:

  • Nordea – Grow. Dream. Make it happen.
  • G4S – Kes otsib, see leiab!
  • Connecto – Loome koos elutähtsaid ühendusi

Employer Branding NOW 2022 veebinari alapealkirjaks oli tänavu „Värbamisturundus kriisis“. Veebinar põhineb Universumi iga-aastasel uuringul, milles osales seekord 1656 ettevõtet 75 riigist. Samuti on Universum välja sõelunud 90 Maailma Atraktiivseimat Tööandjat. Selleks peab ettevõte olema parim tööandja vähemalt kuues maailma juhtivas majanduses 12-st. Loe lähemalt Universumist universumglobal.com.


Tahad teada, kes on praegu Eesti atraktiivseimad tööandjad? Telli Instari uuring siit!

Vaata ka varasemate aastate edetabeleid → Instar Atraktiivsete tööandjate uuring

Instari eesmärk on aidata ettevõtetel olla atraktiivsed tööandjad, kes omavad motiveeritud, pühendunud ja lojaalseid töötajaid. Viime läbi uuringuid, pakume konsultatsioone ja aitame organiseerida kampaaniaid, mille eesmärk on kasvatada tugevaid tööandja brände. Pakume lähtuvalt kliendi soovidest ja vajadustest erinevaid tööandja brändingu teenuseid. Kirjuta meile info@instar.ee või leia meid sotsiaalmeediast.

Võta meiega ühendust ja leiame sulle parima lahenduse!