Kas sinu sihtrühm teab, et olemas oled?

Tööandja brändi välise kuvandi loomise esimeseks sammuks võiks olla küsida endalt “Kas meid teatakse?”. Ettevõtte teadmine koosneb kahest osast – tuntusest ja atraktiivsusest. Tuntuse moodustab teadlikkus ehk see, kui paljud sihtrühma inimesed Sinu olemasolust üleüldse teadlikud on. Atraktiivsus on aga kombinatsioon teadlikkusest, huvist ning kandideerimisvalmidusest.

Atraktiivsuse puhul on esimese asjana oluline silmas pidada põhimõtet, et kui Sa üritad meeldida kõigile, siis tegelikkuses ei meeldi Sa kellelegi. Sa raiskad lihtsalt aega ja ressurssi meeldimaks inimestele, kellel ei ole Sinu ettevõttele midagi tagasi anda. Palju parem oleks püüelda selle poole, et meeldida oma sihtrühmale, sest need on inimesed, kes on Sinu võimalikud uued töötajad, kel on Sulle vajalikud oskused ja teadmised ning kui nad veel tahavad ise Sinu juures töötada, siis on see match made in heaven.

Teiseks, Sinu sihtrühm peab Sind teadma. Sinu potentsiaalsed töötajad peavad teadma, et Sa üldse eksisteerid. organisatsiooni ja tööandjana. Puht filosoofiliselt pole ju võimalik kandideerida töökohale, mille olemasolust Sa ei tea. Tuntuste ja atraktiivsuse juhtimiseks sihtrühma hulgas on Sul vaja teada nende ootusi, eelistusi ja info edastamise kanaleid.

Tööandja brändingu puhul ei piisa sellest, kui sisemine kuvand on suurepärane ja senised töötajad on rahul. Kui kogu suurepärasus (hea töökeskkond, hea motivatsioonisüsteem, töötajate rahulolu jne) organisatsioonist positiivse sõnumina väljapoole ei levi, on sellest vähe kasu. Organisatsioon peab välja näitama, et ta on päriselt atraktiivne tööandja.

Kuidas teada saada, kui atraktiivne tööandja sa praegu oled?

Selleks tuleb esiteks:

  • määratleda sihtrühm, kelle hulgas Sa tahad atraktiivne olla (ära unusta, Sa ei pea meeldima kõigile);
  • mõelda, kes on Sinu tööturu konkurendid, kellega Sa võitled samade talentide nimel.

Teiseks selgita välja:

  • mitmendal kohal Sa oled oma sihtrühma eelistatud tööandjate edetabelis (koht edetabelis on maailmas kõige kasutatavam tööandja brändingu tulemuslikkuse mõõdik);
  • kui suur osa Sinu sihtrühmast Sind tööandjana teab (edukuse aluseks on kõrge teadlikkuse protsent oma sihtrühmas);
  • kui suur osa Sinu sihtrühmast soovib Sinu juures töötada (lisaks töötamise huvile on oluline teada ka mitu protsenti Sinu sihtrühmast kindlasti ei soovi Sinu juures töötada ja võrrelda seda tööturu konkurentide vastava numbriga);
  • kui atraktiivne oled Sa võrreldes oma tööturu konkurentidega (mitu protsenti eelistab kindlasti Sinu ja mitu protsenti konkurentide juures töötamist) ja mis eristab Sind teistest;
  • kuidas Su atraktiivsus on aja jooksul sihtrühma hulgas muutunud (see annab hinnangu, kas aasta jooksul tehtud tegevustel on mõju ka sihtrühmale).

Selleks, et edukalt tööandja brändinguga tegeleda, Sa pead oskama nendele punktidele vastata. Kui Sa ei tea hetkeolukorda, siis Sa ei saa mõõta ka oma tegevuste tulemuslikkust ja seada eesmärke (loe “Kes mõõdab, see lõikab”). Kui Sa veel ei tea vastuseid neile punktidele, siis alt leiad mõned vihjed, kust vastuseid leida.

Kõhutunne ei ole see, mis Sind vastuste leidmisel seekord aitab. Mõõdetavad vastused saab siiski vaid uuringust.

Oleme Instaris üle 10 aasta läbi viinud Eesti atraktiivsete tööandjate uuringut, mille tulemusi on aastate jooksul kasutanud oma tööandja brändi juhtimisel mitmekümned tööandjad. Instari tööandja atraktiivsuse uuring annab ülevaate organisatsiooni atraktiivsusest tööandjana (mitu protsenti sihtrühmast teid teab ja atraktiivseks peab, millisel positsioonil ollakse võrreldes tööturu konkurentidega ning vastused teistele ülaltoodud punktidele).

Elu on pidev võistlemine ning selleks, et võistlusel häid tulemusi saavutada, tuleb tunda ka oma sihtrühma. Uuring annab ülevaate sihtrühma ootustest, eelistustest ning info tarbimise kanalitest ehk see annab sisendi, kuidas luua toimiv väärtuspakkumine ja milliste kanalite kaudu pakkumine tööotsijale nähtavaks teha. Uuring sisaldab Eesti atraktiivsemate tööandjate TOP nimekirja, mis on kokku pandud vastajate atraktiivsuse hinnangute põhjal.

Milleks see kõik oluline on?

Esiteks, kui Sa plaanid alustada tööandja brändinguga, siis on oluline teada hetkeolukorda, et seada lisaks muule ka eesmärke. Hiljem saab hinnata, kas Sinu tehtud tegevused on edu saavutamiseks ka vilja kandnud või tuleks plaanid veelkord üle vaadata. Kõige parema ülevaate sellest kas tegevused ka õnnestuvad, saab uuringus osalemise järjepidevaks muutes. Kui järgmisel aastal oled oma sihtrühma seas rohkem tuntud, siis tubli töö ja jätka samas vaimus. Kui aga tulemus on sama või halvimal juhul veel nõrgem, siis peaksid esimese asjana oma strateegiad üle vaatama ja muudatusi ellu viima.

Kui soovid olla ise oma sihtrühmade ekspert, siis telli kindlasti meie uuring.

Vaata uuringu pakkumise kohta siit.

Lisainfo anneli.villenthal@instar.ee