Brändisaadikud kui äriedu salarelv

Töötajate asendamine ja värbamine on kallis lõbu. Statistika järgi on ettevõtete keskmine värbamiskulu 4000€ ja keskmine värbamisaeg 42 päeva. Kui rääkida töötaja asendamiskuludest, siis on need näitajad veelgi suuremad. On välja arvutatud, et keskmine töötaja asendamiskulu tema kaheksa kuu palk, aga minimaalselt kolme kuu palk. Seda arvesse võttes on igati loogiline, et kui võimalik, siis tahaks neid kulusid kokku hoida. Kuidas seda siis teha?

 

On selge, et mida madalam on tööjõu voolavus ja mida lühem on värbamisaeg, seda rohkem kulusid saab kokku hoida. See aga omakorda tähendab, et tuleb tegeleda tööandja brändinguga, sh tuleb enda jaoks tööle rakendada brändisaadikud. Ettevõtte või organisatsiooni oma töötajad võivad olla kas brändi ehitajad või selle hävitajad ja on ülioluline, et nii väline kui ka sisemine brändingutegevus oleksid strateegiliselt võrdselt olulised.

 

Kes see brändisaadik on?

Kui lühidalt kokku võtta, siis on see ettevõttes või organisatsioonis töötav inimene, kes on oma töökohas rahul ja õnnelik. Ta on tegutsemisvalmis, jagab ettevõttega samu väärtusi ja mis kõige olulisem: ta on valmis vabatahtlikult avalikkusega jagama oma töötajakogemust, töiseid tegemisi ja tööga seonduvat infot. Jagamine võib toimuda sotsiaalmeedias, aga see ei pea alati nii olema. Sageli kiputakse arvama, et brändisaadikuna pean oma Facebooki lehel iga nädal töökuulutusi jagama. See pole muidugi keelatud, aga see pole ka brändisaadikute peamine mõte. Väga hea brändisaadik võib olla ka inimene, kellel polegi ühtegi sotsiaalmeediakontot, vaid kes meeleldi tutvustab oma ettevõtet näiteks koolides, messidel või räägib tööelust lihtsalt oma perele, sõpradele ja tuttavatele. Hea sõna levitamiseks peab alati natuke vaeva nägema, mistõttu on kuldaväärt isegi see, kui sõbrad omavahel jagavad infot, kuidas keegi rõõmustab selle üle, et tööl sai mõni müügieesmärk täidetud, kuidas toimus mõni vahva tiimiüritus või kuidas täna teen tööd hoopis mõnusas kodukontoris. Sellist infot jagades oledki juba brändisaadik!

 

Mis kasu brändisaadik toob?

Kindel on see, et kasutegureid on väga palju. Kaks peamist asja, mida äriliselt mõõta, on madalam värbamiskulu ja lühem värbamisaeg, sest kui hea sõna levib ja tööandja kuvand avalikkuses on positiivne, siis on lihtsam leida uusi töötajaid. Parimal juhul ei pea uusi töötajaid ise eriti otsimagi, vaid nad tulevad end lausa ise pakkuma. Brändisaadikud aitavad luua tugevat ja usaldusväärset brändikuvandit ja sidet klientidega ning nende abil tekib brändile nägu. Ükskõik kui ilus ja särav toode ka ei ole või kui suure käibenumbriga on ettevõte, tegeliku ja autentse väärtuse loovad sellele ikkagi brändisaadikud. Nad on abiks brändilojaalsuse saavutamisel ning kuna inimesed usaldavad kõige rohkem infot, mis pärineb teistelt inimestelt, eelistatult sõpradelt ja tuttavatelt, siis on brändisaadikud ka selles osas väga vajalikud. Lõpetuseks, brändisaadikute abil saab säästa väga suuri summasid turunduskuludelt, sest seda levikut, mida suudab üks brändisaadik, on väga kulukas kinni maksta tellitud reklaamiga. Inimesed lihtsalt ei viitsi lugeda organisatsiooni või brändi postitusi, aga oma sõbra postitusi küll. Olgem ausad, turunduse efektiivsus sõltub ju sageli eelarve suurusest, mis tähendab, et piiratuma eelarvega ettevõtted ei pruugi nii suurte varjust silmagi jääda. Seepärast peavad ettevõtted leidma erinevaid lahendusi oma ettevõtte positiivse sõnumi edastamiseks ning brändisaadikud sobivad selleks lihtsalt suurepäraselt.

 

Kuidas mõõta brändisaadikute kasu?

Brändisaadikute kasu saab mõõta erinevates valdkondades. Kui keskenduda värbamisele, siis saab mõõta kandideerijate arvu, värbamiskulusid ja muidugi värbamisele kuluvat aega. Lisaks on võimalik monitoorida sotsiaalmeedia mõõdikuid (nt kaasatus, jälgijate arvu suurenemine, postitustele reageerimiste arv) või liiklust kodulehel/karjäärilehel. Selliseid mõõdikuid võib jälgida kas või käsitsi Exceli tabelisse tulemusi kirjutades, kuid kõige mugavam oleks tulemustel silma peal hoida erinevate platvormide abil (nt Everyone Social, Hootsuite Amplify või Sociabble). Näiteks on Bolt jaganud oma brändisaadikute suurepäraseid tulemusi, kus 40 saadikut suutsid nelja kuuga LinkedIn-is saada 5 miljonit impression’it, 50 000 reaktsiooni ja 3000 kommentaari. Kui selline levik arvutada reklaamikuludeks, siis oleks selle tulemuse jaoks olnud vaja kulutada keskmiselt 30 000 €. Kindel see, et brändisaadikute kasutamine tasub ära!

 

Selleks, et saadikud püsiksid aktiivsed ka pärast saadikuprogrammi läbimist, tuleb neile luua mugav kohtumispaik, kus jagada oma postitusi, aga ka muresid ja rõõme. Sageli teevad ettevõtted selle jaoks oma saadikutele grupid või grupivestlused just neile sobivas keskkonnas (Messenger, Teams, Slack vms). Nii saavad saadikud olla üksteisega ühenduses, koordineerida oma saadikutegevusi ja jagada juba tehtud postitusi suurema leviku saamiseks.

 

Instari brändisaadikute programmis on osalenud mitmed Eesti ettevõtted ja organisatsioonid. Meie näpunäiteid on saanud näiteks Delfi Meedia, Eesti Raudtee, Fujitsu, Gunvor Services, Kaitseministeerium, Lidl, Net Group, Nordea, Playtech, Siseministeerium, SMIT, Statistikaamet ja Südameapteek. Hea meelega lisame siia nimekirja uusi koostööpartnereid. Saadikute programmi kohta lisainfo saamiseks võta ühendust meie projektijuht Birgitiga e-postil birgit.ruunik@instar.ee.